Waar vraagt het onderwijs om in deze tijd?
Een lezing door Antonie Zweers
Donderdag 23 juni 2022
19.00 – 21.00 uur
Kraagdijk 4, Terneuzen
We leven met een dilemma in de opvoeding en het onderwijs. We willen dat een kind helemaal zichzelf kan zijn, maar ook dat het zich kan schikken naar de normen en waarden van de samenleving. We willen openheid en spontaniteit bewaren, maar ook een kind dat steeds meer vanuit kennis en ervaring gaat handelen. Als ouders, begeleiders en leerkrachten komen we een soortgelijke tegenstelling tegen: we willen het kind zonder de ballast van kennis kunnen zien voor wie het is, maar ook goed geïnformeerd de juiste opvoedings- en onderwijsaanpak hanteren.
Antonie Zweers zet uiteen hoe we als volwassenen dit spanningsveld kunnen oplossen. Dit begint ermee dat we op een nieuwe manier leren leren. Vervolgens creëren we een leergemeenschap, waarin openheid in het moment in balans is met reageren vanuit ervaring. We betrekken het kind hier meteen al bij. Als vragen over de zin van het leven, waarheid, goedheid, schoonheid en liefde bespreekbaar blijven, kan er een vorm van onderwijs ontstaan die heel is, omdat de tegenstelling is opgelost.
Over Antonie Zweers
Antonie Zweers is leerkracht en onderwijsfilosoof (PhD London 2012), die vanuit decennialange ervaring met verschillende onderwijsvormen – Freire, Steiner, Krishnamurti, Democratisch en regulier – een aanpak heeft ontwikkeld, waarin het opbloeien van de hele mens samengaat met het verwerven van gedegen kennis en vaardigheden. Belangrijk hierbij is dat ook leerlingen die in eerste instantie niet goed mee lijken te komen, opbloeien als er vanuit kennis van zaken op hun leerbehoeftes wordt ingegaan terwijl ze daarbij steeds in hun eigenheid worden gezien voor wie ze zijn.
Aanmelden
De lezing is gratis toegankelijk. Aanmelden kan tot 19 juni via info@zeeuwsegronden.nl of 0115-621314.
Het is mogelijk om vanaf 17.30 uur soep en een broodje mee te eten. Geeft u bij de aanmelding even aan of u hiervan gebruik wilt maken?